Saturday, June 19, 2010

چرا رهبری ایران مادام العمر و موروثی شده است؟(بررسی جامع این موضوع از نظر حقوقی و اسلامی)




بسم الله الرحمن الرحیم
شاید این پست مهم ترین پست این وبلاگ الی الابد باشد.
چند روز پیش قول دادم این موضوع را بررسی کنم و سوال هایی مطرح کردم که میخواهم امروز پاسخ دهم
متنی که نوشتم این بود:
"در آینده ی نزدیک انشالله مقاله ای خواهم نوشت که چرا آقای خامنه ای 20 سال است که مانند زالو به قدرت چسبیده و رهایش نمیکند آیا او منتخب مردم است و مردم نخواستند بیست سال رهبر را عوض کنند؟ ساز و کار انتخاب چیست؟ اگر منتخب مردم نیست پس چرا با انتخابات نمایشی عوام فریبی میکند و صریحا به غیر موثر بودن رای مردم اعتراف نمی کند؟ آیا نظر مصباح یزدی که صریحا جمهوریت را نقد و نفی میکند و از آقای خامنه ای چندین منصب دریافت کرده و آقای خامنه ای ایشان را به عنوان مطهری زمانه!! یاد کرده در حال اجرا شدن هست؟ نظر آیت الله خمینی در مورد انتخاب رهبر چیست و نظر مراجعی بزرگ چون آیت الله نائینی-وحید خراسانی-سیستانی-خوئی-منتظری و... چیست؟ احادیث اسلامی چه میگویند؟ به چه حقی انتخابات خبرگان در این دوره در موعد برگزار نمیشود و 4 سال دیرتر برگزار میشود؟

نظر رهبر فقید انقلاب در این مورد:

آیت الله خمینی در پاسخ آقايان خاتم يزدي، توسلي، عبايي و... كه پرسيده بودند در چه صورت فقيه جامع الشرايط بر جامعه اسلامي ولايت دارد، فرموده بودند «او ولايت در جميع صور دارد و لكن تولي امور مسلمين و تشكيل حكومت، بستگي دارد به آراي اكثريت مسلمين».

در اینجا مثل جاهای دیگر
آیت الله خمینی صریحا از انتخابی بودن ولایت فقیه صحبت میکنند
اما آقایان میگویند ولایت فقیه انتصابی است!!
واقعیت اینست که قدرت شیرین است و وقتی پارسا ترین ها هم وارد آن میشوند مصباح ها او را توجیه میکنند که سلطنتت حق است.
نظر برخی مراجع تقلید سنتی مطرح
آیت الله سیستانی صریحا در پاسخ با استفتایی به انتخابی بودن ولایت فقیه اشاره کرده اند و اینکه باید مورد قبول اکثریت باشد
و احادیث اسلامی هم که آیت الله هاشمی و منتظری نقل کردند دال بر این است.
آیت الله خویی مرجع بزرگ زمان ولایت فقیه(کنونی) را بدعت در اسلام خواند
آیت الله نایینی بدترین نوع استبداد را استبداد دینی خواند
احادیث ما به این امر اشاره میکنند که پیامبر به علی علیه السلام فرمودند اگر اکثریت مردم تو را نخواستند بر آنها حکومت نکن
و امام حسن در زمان معاویه گفت مردم مرا قبول دارند و نگفت من بصرف امام بودن(حتی) باید حکومت کنم


عامل عدم انتخاب رهبر توسط مردم نظارت استصوابی است که در تصویر اشاره شده است یا بهتر بگویم نحوه ی انتصابات
رهبر اعضای شورای نگهبان را منصوب میکند(شش فقیه مستقیم و شش حقوقدان از طریق نهاد منصوب دیگر قوه قضاییه)
شورای نگهبان بر همه ی انتخابات ها از جمله خبرگان رهبری صلاحیت! افراد را برای کاندیداتوری بررسی میکند و افراد صلاحیت دارد را فقط اجازه میدهد تا شرکت کنند...خب مسلما افراد صلاحیت دار از نظر نهاد منصوب رهبر کسانی اند که او را قبول دارند...پس انتخابات برای چه؟ برای عوام فریبی؟....بهتر نیست بجای نظارت استصوابی از نظارت استتطلاعی استفاده شود و شورای نگهبان فقط به مردم بگوبد به نظر من اینها صلاحیت ندارند و برایشان تعیین تکلیف نکند؟

کارتونی دیگر از آقای کوثر
----------------
گفت:این نظارت استصوابی که اینقدر مهدی کروبی و میرحسین موسوی رو نبودش تاکید میکنن چیه؟
گفتم:یه چیزیه که باهاش رهبری مادام العمر و موروثی میشه!
گفت:پس چرا مجلس خبرگان رو امام خمینی تاسیس کرد و گفت رهبر رو باید مردم انتخاب کنن؟ این مگه خلاف اسلام نیست؟
گفتم:والا چه عرض کنم...اینم انتخاباته خوبیه دیگه...رهبر به مردم میگه از بین اینایی که من میگم انتخاب کنید...تازه رای ها رو هم من میشمردم!!


4 comments:

  1. لازم به ذکر است لازمه ی دموکراسی رسانه های آزاد است تا مردم همه چیز را بدانند و بعد انتخاب کنند
    متاسفانه در حال حاضر حاکمیت آن طرفدار بسیار اندک خود را هم از قشر بی سواد جامعه دارد
    در صف های نماز جمعه اگر رفته باشید اگر کسی را به غیر از نظامی و بسیجی ریشو و شکم گنده! افراد بی سواد را مشاهده میکنید
    در نماز جمعه ی تهران هم فردی چاق و پیر و عینکی هست که با شور مشت هایش را عقب و جلو میبرد!!

    ReplyDelete
  2. تشکر بسیار از نظرتون
    دوستان اگر بفرمایند مقاله چطور بوده و چطور باشد بهتر است ممنون میشوم

    ReplyDelete
  3. ممنون از مقالتون. اگه ممکنه کمی در مورد مواد ریز قانون انتخاب رهبری هم توضیح دهید. چون این بحثها الان خیلی داغ شده است و مردم باید بفهمند دعوا بر سر چیست

    ReplyDelete